Čtete titulek a divíte se? Copak je nutné něco vědět o nakupování pečiva? „Prostě koupím, co mají, a na co mám chuť,“ říkáte si. Jistě. My dnes jen skromně poradíme, jak nakupovat, aby nám pečivo co nejdéle chutnalo.
Nejspíš se shodneme, že nejchutnější je pečivo nedávno vytažené z pece, ať už jde o čerstvé pečivo, nebo dopékané. Čím častěji se do obchodu dostaneme, tím častěji budeme jíst křupavé housky, nadýchané croissanty a vláčný voňavý chleba. Správné skladování pečivu pomůže, ale co naplat, pečivo je potravina určená k přímé spotřebě a ne k dlouhodobému skladování. Je tedy lepší koupit pět rohlíků místo deseti a brzy zajít do obchodu znovu.
Další radou je výběr pečiva. Ráno po příjezdu pekařů budou rohlíky čerstvé, zato večer, až půjdeme po práci nakupovat, raději sáhneme po dopékaném pečivu, které v prodejně průběžně doplňují až podle zájmu zákazníků. Ve stárnutí tak mají ranní rohlíky a housky proti právě dopečeným a křupavým kaiserkám velký náskok.
Při výběru se můžeme též držet obecného faktu, že chléb vydrží déle než housky z bílé mouky. Pokud tedy víme, že se nedostaneme do obchodu zítra nebo pozítří, volme raději chleba a pečivo, ve kterém převažuje žitná mouka nad pšeničnou. Kupujme předně chleba vcelku než krájený. Ten tvrdne rychleji.
Když u regálu s chlebem zjišťujeme, jestli je na dotyk měkký, škodíme si. Kvůli tomuto zvyku českých spotřebitelů jsou pekaři nuceni plně nedopékat kůrku. V chlebu tak zůstává víc vody, než by mělo, a to vede k jeho plesnivění. Správně propečený chléb má mít silnější a tvrdší kůrku, která po zmáčknutí křupe a na poklep zespoda dutě „zvoní“. Zvykněme si na to, že tvrdší kůrka neznamená tvrdý chleba.
A poslední rada? Vybírejme si to, co nám chutná a voní!
Kaiserka má být křupavá s rovnoměrně pórovitou střídkou.
Rohlíky s chutí po droždí jsou nejspíš včerejší.
Kvalitní croissant má být na povrchu lesklý a vonět a chutnat po másle. A tak bychom mohli pokračovat. Zkuste chleba i pečivo z více obchodů a držte se toho zboží, se kterým jste spokojeni. To je ten nejlepší vzkaz pekařům i obchodníkům, jaké pečivo pro nás mají péct a zařazovat do sortimentu.